Merkconcept en concepting

concept

Zorg ervoor dat je opvalt tussen al je concurrenten. Een ijzersterk merkconcept maakt je uniek en herkenbaar.

merkconcept

Aan welk haakje hangt jouw merk?

Het merkconcept is het haakje in het hoofd van de doelgroep waaraan jouw merk hangt. Met dat haakje bemachtig je een plekje in het geheugen van de consument. Het brein bestaat uit een netwerk van associaties en via die associaties krijgt alles betekenis. Met een merkconcept leg je dus een verbinding tussen jouw merk en iets anders wat al bekend is. Een merkconcept is de meest centrale associatie waar je nog andere associaties omheen kunt creëren. Op die manier krijg je een uitgebreid netwerk rondom jouw merk zodat consumenten je kunnen herkennen. Het merkconcept vormt daarin de rode draad die het hele netwerk met elkaar verbindt.

Merkconcept de kapstok van je onderneming

Wat doet een merkconcept?

Een goed concept vat de identiteit van jouw merk in één of twee woorden samen. Het vormt de rode draad voor al je uitingen en dát maakt dat jouw merk blijft hangen. Je bent consequent, herkenbaar en mensen begrijpen jouw boodschap omdat die past in een groter verhaal. En mensen houden van verhalen. Het helpt ons de wereld om ons heen te begrijpen. Met je verhaal kruip je in het hoofd van iemand en eenmaal in dat hoofd, gaat het een eigen leven leiden volgens jouw compositie. Dat verhaal draag je uit met een passend concept. Wie ben je en wat wil jij vertellen?

Een merkconcept is als een zaadje dat je plant. Het heeft in het begin wat liefde en aandacht nodig, maar als het eenmaal groeit, gaat het vanzelf. Een sterk concept ademt en bouwt zichzelf uit. Het is een ingebouwd kompas dat altijd naar het Noorden wijst als je het zelf even niet meer weet. Het is de rode draad die alle activiteiten van jouw bedrijf stuurt en van betekenis voorziet. Die consequentie en betekenis zorgen ervoor dat jouw doelgroep je altijd herkent en geen klant wordt, maar fan. In het kort: op de lange termijn scheelt het je tijd en geld. 

Wat levert een goed concept op?

Concepting & Storytelling

Concepting en storytelling zijn twee verschillende dingen, maar ze gaan wel hand in hand. Een goed merkconcept heeft namelijk altijd een goed verhaal. Conceptmerken opereren vanuit een gedachtegoed en dat maakt hen uniek. Er is altijd wel een groep consumenten die dat gedachtegoed deelt en dat geeft zo een merk hele trouwe fans of volgers. Misschien is jouw bedrijf (nog) geen conceptmerk, maar ook jij bent begonnen met een visie en een idee. Dat is jouw verhaal en ik kan het vertellen.  

Zoek jij een ideeënleverancier voor jouw concept?

Maak contact en maak merk

Hoe maak je zelf een creatief concept?

Geen doe-het-zelver? 

1. Begin bij het begin

Elk bedrijf is begonnen bij een ondernemer met een idee. Een visie, missie of purpose: dit moet anders en wij gaan dat doen! Waar is het allemaal mee begonnen?

2. Blijf dicht bij de kern

Een merkconcept is pas goed als het echt is. Je kunt niet doen alsof, dan val je vroeg of laat door de mand. Geloofwaardigheid is een belangrijk element en als je ergens zelf niet in gelooft, hoe kun je het dan overbrengen op een ander?

3. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Een goed merkconcept is niets als je het niet waar kunt maken. Wat is de corebusiness van jouw onderneming en wat ga je doen voor de wereld? Ben je een vernieuwer, een zorger, een entertainer of een redder?

4. Associëren, combineren en extraheren

Gebruik je fantasie en go wild! Combineer zintuigen en denk ik metaforen. Schrijf alles op en haal vervolgens de essentie eruit. Wat is dat ene concept waar je alles aan kunt verbinden?

5. Waardevolle woorden

Maak nu van het merkconcept een verhaal. Zorg dat die één of twee woorden niet zomaar lege begrippen zijn, maar vul ze met beelden, geluiden en herinneringen. Geef ze een hele eigen taal!

WIL JIJ HET GAAN MAKEN?

Investeer in jezelf!

Concept

Zoek jij een ideeënleverancier voor dat ene winstgevende concept?

Copy

Zoek jij een verhalenmaker die weet hoe je mensen kunt raken en verleiden?

Content

Zoek jij een goede copywriter die converterende content kan maken?