Aida Albers

Aida Albers

Een bedrijfsconcept is meer dan een goed idee, het is een verhaal. Ben jij een ondernemer? Dan wil je weten hoe je een concept creëert en wat een goed concept voor jouw onderneming kan doen. En dat lees je allemaal hier!

Wat is een bedrijfsconcept?

Het concept is het haakje in het hoofd van de doelgroep waaraan jouw merk of bedrijf hangt. Met dat haakje bemachtig je een plekje in het geheugen van de consument. Het brein bestaat uit een netwerk van associaties en via die associaties krijgt alles betekenis. Met een merkconcept leg je dus een verbinding tussen jouw merk en iets anders wat al bekend is. Een concept is de meest centrale associatie waar je nog andere associaties omheen kunt creëren. Op die manier krijg je een uitgebreid netwerk rondom jouw merk of bedrijf waaraan consumenten je kunnen herkennen. Het concept vormt daarin de rode draad die het hele netwerk met elkaar verbindt.

Inhoud

Wat doet een concept?

Een goed concept vat de identiteit van jouw merk in één of twee woorden samen. Het vormt de rode draad voor al je uitingen en dát maakt dat jouw merk blijft hangen. Je bent consequent, herkenbaar en mensen begrijpen jouw boodschap omdat die past in een groter verhaal. En mensen houden van verhalen. Het helpt ons de wereld om ons heen te begrijpen. Met je verhaal kruip je in het hoofd van iemand en eenmaal in dat hoofd, gaat het een eigen leven leiden volgens jouw compositie. Dat verhaal draag je uit met een passend concept. Wie ben je en wat wil jij vertellen?

Wat levert een goed concept op?

Een merkconcept is als een zaadje dat je plant. Het heeft in het begin wat liefde en aandacht nodig, maar als het eenmaal groeit, gaat het vanzelf. Een sterk concept ademt en bouwt zichzelf uit. Het is een ingebouwd kompas dat altijd naar het Noorden wijst als je het zelf even niet meer weet. Het is de rode draad die alle activiteiten van jouw bedrijf stuurt en van betekenis voorziet. Die consequentie en betekenis zorgen ervoor dat jouw doelgroep je altijd herkent en geen klant wordt, maar fan. In het kort: op de lange termijn scheelt het je tijd en geld. 

Ideeënleverancier nodig? 

Concepting

Een concept is geen idee. Het is een verhaal. 

Als ondernemer heb je een visie en een heleboel ideeën. Maar die ideeën wil je niet alleen voor jezelf houden. Die moeten de wereld in. Door middel van concepten kunnen we dingen begrijpen. Wat je dus eigenlijk doet als je een concept creëert, is een idee of gevoel zo verwoorden en verbeelden dat iedereen het kan begrijpen. Iets voelbaar en tastbaar maken. Niet alleen voor de incrowd, maar voor iedereen.  

Denk aan Coca Cola. Zo één twee drie hun concept beschrijven, dat is nog niet zo makkelijk. Maar iedereen ter wereld snapt het Coca Cola gevoel. Door een sterk concept dat met de jaren aan kracht heeft gewonnen, hebben we allemaal een beeld erbij. Allemaal net even anders, maar wel datzelfde gevoel. 

Begin met de identiteit van je bedrijf

Een bedrijfsconcept moet een lange houdbaarheidsdatum hebben. Je kunt niet elke jaar weer iets anders verzinnen, want dan verlies je elke geloofwaardigheid. Hoe langer een concept meegaat, hoe krachtiger het wordt. De associaties die je creëert hebben namelijk tijd nodig om te groeien.

Het concept is het haakje in het hoofd van de doelgroep waaraan jouw merk of bedrijf hangt. Met dat haakje bemachtig je een plekje in het geheugen van de consument. Het brein bestaat uit een netwerk van associaties en via die associaties krijgt alles betekenis. Met een merkconcept leg je dus een verbinding tussen jouw merk en iets anders wat al bekend is. Een concept is de meest centrale associatie waar je nog andere associaties omheen kunt creëren. Op die manier krijg je een uitgebreid netwerk rondom jouw merk of bedrijf waaraan consumenten je kunnen herkennen. Het concept vormt daarin de rode draad die het hele netwerk met elkaar verbindt.

Het is daarom van groot belang dat je goed kijkt naar de identiteit van je bedrijf. Jouw concept moet daar naadloos op aansluiten. Alleen dan kun je een authentiek verhaal vertellen en dat verhaal ook moeiteloos doorvoeren in alles wat je doet. 

Over het maken van een merkidentiteit heb ik een uitgebreid artikel geschreven. In het artikel ‘Geef je merk identiteit’ kun je precies lezen hoe je dat doet.

Purpose

Waarom bestaat jouw bedrijf en wat voeg je toe aan de overvolle markt? Misschien ben je er wel voor een speciale nog ongehoorde groep mensen. Misschien wil je iets wat al bestaat beter doen, milieuvriendelijker bijvoorbeeld. Denk na over je doel. Dan heb ik het niet over ‘brood op de plank’. Ik heb het over iets waar niet alleen jij, maar de wereld om je heen ook wijzer van wordt. 

Wie is je publiek?

Natuurlijk wil je jouw concept en jouw bedrijf met zo veel mogelijk mensen delen. Maar ik kan je alvast één ding vertellen: niet iedereen zit met jou op één lijn. Jouw visie en jouw concept is gericht op een specifieke groep mensen. Het is dan ook niet meer dan logisch om aan die mensen te denken tijdens het vormen van jouw concept. Hoe ga jij dat concept invullen, zodat die groep zich ook daadwerkelijk kan vinden in jouw ideeën. 

Hoe je precies je doelgroep bepaalt, kun je lezen in dit uitgebreide artikel: Doelgroep bepalen en beschrijven.  Je leest er natuurlijk wat een doelgroep is en waarom je die nodig hebt. Maar belangrijker nog, hoe kies je er eentje en hoe beschrijf je die. 

Storytelling

Concepting en storytelling zijn twee verschillende dingen, maar ze gaan wel hand in hand. Een goed merkconcept is namelijk meer dan een idee, het is een verhaal. Conceptmerken opereren vanuit een gedachtegoed en dat maakt hen uniek. Er is altijd wel een groep consumenten die dat gedachtegoed deelt. En dat geeft zo een merk hele trouwe fans of volgers. Misschien is jouw bedrijf (nog) geen conceptmerk, maar ook jij bent begonnen met een visie en een idee. Dat is waar jouw verhaal begint. Door middel van storytelling ga je dat verhaal uitbouwen en uitdragen.  

fundering van een merk
Merkidentiteit maakt merk

Nu jij!

Je weet nu wat een concept is, wat je eraan hebt en hoe je een concept moet creëren. Ga er eens een middagje voor zitten en kijk wat eruit komt. Het hoeft niet in één keer perfect te zijn. Het gaat erom dat je goed nadenkt over jouw bedrijf en wat je wilt uitstralen. Focus is the key to success

Dit concept ga je vervolgens gebruiken als de rode draad die alles wat je doet aan elkaar verbindt. Zo creëer je een eenduidig verhaal dat herkenbaar wordt voor de consument. 

Hulp nodig?

Iedereen heeft weer andere talenten en daarom hebben we hulp nodig van elkaar. Ligt jouw talent niet bij het creëren van een concept? Of heb er de tijd niet voor? Kijk dan even bij de tarieven van MaakM of stuur een mailtje naar aida@maakmconceptencopy.nl.

Ik vind het maken van een merk het leukste onderdeel van mijn werk als copywriter. Elke opdracht is weer een uitdaging en ik ben pas tevreden als er een prachtig en kloppend geheel uitrolt. Je kunt zelf kiezen hoeveel hulp je van me krijgt. Misschien heb je alleen een brainstormsessie nodig om zelf van start te gaan. Je kunt het natuurlijk ook helemaal uit handen geven. Ik doe het graag!  

Merkconcept en concepting